Wognum Nieuws

Nieuws Wognum

 

Eindelijk is het dan zo ver, er wordt gestart met de uitbreiding van onze huisartsenpraktijk door het plaatsen van een portacabin.  De voorbereiding voor het plaatsen van deze portacabin zullen in de week van 20-06 t/m 01-07-2022 plaatsvinden.

 

Door deze werkzaamheden zijn de parkeerplaatsen niet of niet volledig beschikbaar. Ons verzoek is dan ook om zoveel mogelijk op de fiets of lopend naar onze praktijk te komen. Indien dit niet mogelijk is verzoeken wij u de auto in de wijk te parkeren. Mocht u niet goed ter been zijn, vragen wij u ervoor te zorgen dat u eerst voor de deur wordt afgezet. De bestuurder van de auto kan de auto daarna verderop parkeren.

 

Wij begrijpen dat dit enige overlast zal betekenen voor u, maar deze maatregelen zijn nu nodig om u later in het jaar beter van dienst te kunnen zijn.

 

Team Huisartsenpraktijk Wognum

    

Per heden zijn wij, door een personeelstekort bij onze doktersassistenten, in de middag telefonisch bereikbaar van 13:30 – 14:00 uur en van 15:30 – 16:30 uur. De balie is ook alleen tijdens deze tijden geopend.

Alleen bij levensbedreigende spoed kunt u de assistente bereiken door bij het telefoonmenu te kiezen voor de optie 1.

De verwachting is dat in september de bereikbaarheid weer als vanouds zal zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

 

Team Huisartsenpraktijk Wognum

  

Nu Corona eindelijk een minder bepalende rol lijkt te gaan spelen in ons aller leven, moeten wij u helaas berichten dat we hier voorlopig nog zeker rekening mee zullen moeten houden.

 

Corona en 1,5 meter

Voorlopig is en blijft het advies 1,5 meter afstand te houden. Dit is in de praktijk vaak een uitdaging en in diverse situaties niet goed mogelijk. Bijvoorbeeld als mensen elkaar passeren in de gang of bij een te volle wachtkamer. En nog niet iedereen is volledig gevaccineerd.

Hierdoor kunnen wij dan ook geen vijf volle spreekuren tegelijk plannen zoals vóór Corona. De assistentes zullen telefonische afspraken, beeldbel afspraken en afspraken in de praktijk gemengd blijven plannen om te voorkomen dat de wachtkamer te vol raakt. Het dragen van een mondneuskapje, in onze praktijk, is voorlopig niet meer verplicht. Bij klachten die passen bij Corona is dat uiteraard nog wel noodzakelijk. 

 

Inhaalzorg

U zult ongetwijfeld berichten gehoord hebben over inhaalzorg en een achterstand in zorg. Dat is zeker het geval en dat merken wij ook.

In de praktijk merken wij dat mensen die lange tijd niet langs durfden te komen, nu weer afspraken willen maken. Ook zijn er mensen die nu graag langs willen komen en dit eerder,  om ons te ontzien, uitgesteld hebben.

U kunt zich wellicht voorstellen dat we dit niet allemaal in korte tijd kunnen plannen. Er wordt door iedereen heel hard gewerkt, maar ook wij kunnen niet alles tegelijk. Daarnaast staat de vakantie periode voor de deur en zullen medewerkers en dokters om beurten op vakantie gaan de komende periode. We vragen hiervoor uw begrip.

 

Ziekenhuis afspraak

Als u verwezen bent naar een specialist, maar de behandeling, operatie of afspraken zijn niet doorgegaan vanwege Corona, dan krijgt u bericht vanuit het ziekenhuis. Als u denkt dat u hier niet op kunt wachten, kunt u zelf contact opnemen met het ziekenhuis. We willen u vragen hier terughoudend in te zijn. Ook in het ziekenhuis kunnen ze niet alles tegelijk. We willen u in ieder geval vragen niet ons hierover te bellen. Wij hebben hier geen invloed op. Bij forse toename van uw klachten zullen wij dit eventueel opnieuw moeten beoordelen via ons spreekuur. Alleen als we verwachten dat er onherstelbare schade op kan treden als u niet met spoed verwezen wordt, kunnen wij met de specialist overleggen. In alle overige gevallen begrijpen we dat wachten heel vervelend is, maar dat geldt helaas ook voor alle andere wachtenden.

 

Telefonische bereikbaarheid

We zijn de afgelopen maanden telefonisch zeer zwaar belast geweest. Er is nog nooit zo vaak naar de huisartsenpraktijk gebeld. Vaak met vragen die niet bij ons thuis hoorden, bijvoorbeeld over corona vaccinaties door de GGD, vaccinatiebewijzen voor vakantie etc. etc. Hierdoor liep de wachttijd aan de telefoon op en was het voor sommige patiënten zeer lastig om ons te bereiken. We horen deze verhalen ook van andere huisartspraktijken en dat is verontrustend. Om de bereikbaarheid te verbeteren willen we u vragen om eerst op onze website te kijken voor u ons belt. Er staat een link naar: moet ik naar de dokter<klik hier>. Op de website staan veel tips en adviezen, links naar informatie en diverse formulieren. Er is een zoekfunctie toegevoegd om u te helpen om sneller bij de juiste informatie te komen. U heeft tevens diverse e-Patiënt mogelijkheden zoals e-consult etc, etc.

De assistentes gaan de telefonische gesprekken in tijd beperken. Als u meer vragen heeft of als een gesprek langer duurt zal de assistentes u voorstellen dat ze u op een later moment terug zal bellen. We willen de wachttijd voor anderen ook acceptabel houden.

 

U kunt nu ook zelf via de website vragen of wij telefonisch contact met u op willen nemen, middels een terugbelverzoek<klik hier>. Als u ons een telefoonnummer geeft waarop u altijd bereikbaar bent, dan kan de assistente u op een voor ons rustiger moment bellen. Het kan zijn dat dit niet dezelfde dag lukt. Het is dan ook niet geschikt voor spoedvragen. Zo kunnen we de piekmomenten wat beter spreiden en hoeft u ook niet lang in de telefonische wachtrij te staan.

 

We willen u allen een fijne vakantie wensen.

 

Mede namens het team van de huisartsenpraktijk Wognum,

 

René den Heijer

Ilona Bolhuis-Claasen

In onze huisartsenpraktijk ervaren wij al meer dan een jaar een toegenomen drukte en wachttijd aan de telefoon en voor onze spreekuren.
Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de voortdurende Coronacrisis. De druk hiervan op de samenleving is groot, het vraagt heel veel van mensen op allerlei vlakken en veroorzaakt veel onrust. Zieke mensen, inhaalzorg, problemen direct of indirect door Corona. Oplopende wachttijden bij bv het ziekenhuis, ook na verwijzingen. Allemaal dingen die extra op het bord van de huisarts komen en dus ook bij ons. U leest het vrijwel dagelijks in het nieuws. Het aantal besmettingen is onverminderd groot en het einde is nog niet in zicht. Daarnaast kunnen we nog nieuwe varianten van het Corona-virus verwachten in de toekomst. Wij hebben alle begrip voor deze problemen, die in andere praktijken ook ervaren wordt.
Wij proberen ons daar zoveel mogelijk op voor te bereiden en de vragen van mensen in goede banen te leiden. Dat is vaak lastig. Net als iedereen hebben wij onder ons personeel ook te maken met positief geteste medewerkers die daardoor uitvallen. Dat veroorzaakt een verhoogde druk op het overig personeel. Dat kan ook leiden tot langere wachttijden aan de telefoon en een langere wachttijd voor een afspraak op het spreekuur. Wij doen ons uiterste best om het ongemak hierdoor voor u tot het minimum te beperken, maar onze mogelijkheden kennen hierin ook hun grenzen.
Daarnaast kampen wij al langere tijd met een te kleine praktijkruimte. Om die reden zijn wij al meer dan een jaar bezig de praktijk uit te breiden. De bedoeling is naast onze praktijk een Portakabin te plaatsen die gekoppeld wordt aan de praktijk om zo het aantal spreekkamers uit te breiden en dus meer spreekuren te kunnen plannen en daarmee de wachttijd te beperken.
Het plaatsen van een Portakabin lijkt misschien eenvoudig, dat dachten wij tenminste, maar dat is het allerminst. De procedures via de gemeente en overige instanties die met deze uitbreiding zijn gemoeid kosten veel tijd en moeite, veel meer dan wij hadden verwacht en dan we zouden willen. We hopen dat dit alles nog dit jaar opgelost en uitgevoerd kan worden.
Daarnaast is er echt een tekort aan huisartsen. Dit merken wij ook. Het rooster en de spreekuren zijn niet geheel te plannen zoals we het zouden willen.
Wij kunnen daarom niet anders dan zo goed mogelijk selecteren (triage) aan de telefoon om de wachttijd voor de spreekuren zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast kunnen we gewoon niet iedereen zien, de vraag is eenvoudigweg te groot. Ook dit is niet uniek voor onze praktijk. We horen dit van veel huisartspraktijken, maar ook van het ziekenhuis, de GGZ etc.
Om tijd te besparen zal u vaker voorgesteld worden een consult per e-mail of als beeldbelconsult in te plannen. Dat scheelt voor u ook tijd en een bezoek aan de praktijk.
Kortom, het is een lastige tijd, met bij ons toegenomen drukte en regelmatig onvermijdelijk een langere wachttijd. We doen ons best, hopen op begrip van uw kant en hopen daarnaast met de geplande uitbreiding van de praktijk de service op dit vlak verder te verbeteren.
Zodra er meer nieuws is over de uitbreiding van de praktijk laten wij u dat weten.

René den Heijer en Ilona Bolhuis-Claasen, huisartsen, Wognum.

Pagina 1 van 6

© 2022 Samenwerkende Huisartsen de Waterling. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.