Wognum Nieuws

Nieuws Wognum

IkPas in regio Noord Holland Noord: ga jij de uitdaging met jezelf aan?

IkPas is een landelijke campagne met als doel om mensen bewuster om te laten gaan met alcohol. Je wordt niet gevraagd om nooit meer alcohol te drinken, maar om jouw alcoholgebruik in de maand januari even op pauze te zetten. Je wordt je tijdens deze ‘Dry January’ bewuster van de keuze om wel of niet te drinken, je doorbreekt vastgeroeste patronen en alcohol is niet meer vanzelfsprekend.

Veel deelnemers ervaren daarnaast ook lichamelijke voordelen. Zo voelt 62% zich bijvoorbeeld fysiek fitter, slaapt 55% van de deelnemers beter en verliest 32% gewicht. Een groot aantal deelnemers drinkt na deelname bewust minder alcohol dan daarvoor.
‘Dry January’ start op 1 januari 2022. Je kunt je aanmelden via www.ikpas.nl. Je krijgt dan een eigen dashboard met een aantal handige functies, zoals een IkPas Coach, toegang tot een forum, een nieuwsbrief en toegang tot artikelen, alcoholvrije recepten, handige tips en nuttige weetjes. Natuurlijk is samen meedoen leuker (en makkelijker) dan alleen. Daarom is er nu ook de mogelijkheid om een team challenge aan te maken en jouw vrienden en familie hiervoor uit te nodigen.
Ga jij de uitdaging aan? Meld je dan nu aan op Ikpas.nl!

  

Nu Corona eindelijk een minder bepalende rol lijkt te gaan spelen in ons aller leven, moeten wij u helaas berichten dat we hier voorlopig nog zeker rekening mee zullen moeten houden.

 

Corona en 1,5 meter

Voorlopig is en blijft het advies 1,5 meter afstand te houden. Dit is in de praktijk vaak een uitdaging en in diverse situaties niet goed mogelijk. Bijvoorbeeld als mensen elkaar passeren in de gang of bij een te volle wachtkamer. En nog niet iedereen is volledig gevaccineerd.

Hierdoor kunnen wij dan ook geen vijf volle spreekuren tegelijk plannen zoals vóór Corona. De assistentes zullen telefonische afspraken, beeldbel afspraken en afspraken in de praktijk gemengd blijven plannen om te voorkomen dat de wachtkamer te vol raakt. Ook verwachten wij van iedereen dat zij nog steeds een mondneuskapje blijven dragen in de praktijk.

 

Inhaalzorg

U zult ongetwijfeld berichten gehoord hebben over inhaalzorg en een achterstand in zorg. Dat is zeker het geval en dat merken wij ook.

In de praktijk merken wij dat mensen die lange tijd niet langs durfden te komen, nu weer afspraken willen maken. Ook zijn er mensen die nu graag langs willen komen en dit eerder,  om ons te ontzien, uitgesteld hebben.

U kunt zich wellicht voorstellen dat we dit niet allemaal in korte tijd kunnen plannen. Er wordt door iedereen heel hard gewerkt, maar ook wij kunnen niet alles tegelijk. Daarnaast staat de vakantie periode voor de deur en zullen medewerkers en dokters om beurten op vakantie gaan de komende periode. We vragen hiervoor uw begrip.

 

Ziekenhuis afspraak

Als u verwezen bent naar een specialist, maar de behandeling, operatie of afspraken zijn niet doorgegaan vanwege Corona, dan krijgt u bericht vanuit het ziekenhuis. Als u denkt dat u hier niet op kunt wachten, kunt u zelf contact opnemen met het ziekenhuis. We willen u vragen hier terughoudend in te zijn. Ook in het ziekenhuis kunnen ze niet alles tegelijk. We willen u in ieder geval vragen niet ons hierover te bellen. Wij hebben hier geen invloed op. Bij forse toename van uw klachten zullen wij dit eventueel opnieuw moeten beoordelen via ons spreekuur. Alleen als we verwachten dat er onherstelbare schade op kan treden als u niet met spoed verwezen wordt, kunnen wij met de specialist overleggen. In alle overige gevallen begrijpen we dat wachten heel vervelend is, maar dat geldt helaas ook voor alle andere wachtenden.

 

Telefonische bereikbaarheid

We zijn de afgelopen maanden telefonisch zeer zwaar belast geweest. Er is nog nooit zo vaak naar de huisartsenpraktijk gebeld. Vaak met vragen die niet bij ons thuis hoorden, bijvoorbeeld over corona vaccinaties door de GGD, vaccinatiebewijzen voor vakantie etc. etc. Hierdoor liep de wachttijd aan de telefoon op en was het voor sommige patiënten zeer lastig om ons te bereiken. We horen deze verhalen ook van andere huisartspraktijken en dat is verontrustend. Om de bereikbaarheid te verbeteren willen we u vragen om eerst op onze website te kijken voor u ons belt. Er staat een link naar: moet ik naar de dokter<klik hier>. Op de website staan veel tips en adviezen, links naar informatie en diverse formulieren. Er is een zoekfunctie toegevoegd om u te helpen om sneller bij de juiste informatie te komen. U heeft tevens diverse e-Patiënt mogelijkheden zoals e-consult etc, etc.

De assistentes gaan de telefonische gesprekken in tijd beperken. Als u meer vragen heeft of als een gesprek langer duurt zal de assistentes u voorstellen dat ze u op een later moment terug zal bellen. We willen de wachttijd voor anderen ook acceptabel houden.

 

U kunt nu ook zelf via de website vragen of wij telefonisch contact met u op willen nemen, middels een terugbelverzoek<klik hier>. Als u ons een telefoonnummer geeft waarop u altijd bereikbaar bent, dan kan de assistente u op een voor ons rustiger moment bellen. Het kan zijn dat dit niet dezelfde dag lukt. Het is dan ook niet geschikt voor spoedvragen. Zo kunnen we de piekmomenten wat beter spreiden en hoeft u ook niet lang in de telefonische wachtrij te staan.

 

We willen u allen een fijne vakantie wensen.

 

Mede namens het team van de huisartsenpraktijk Wognum,

 

René den Heijer

Ilona Bolhuis-Claasen

 

Helaas kunnen de controles die u gewend bent van uw bloeddruk, suikerziekte of longziekte in een periode als deze niet allemaal doorgaan zoals u gewend bent.

 

We moeten rekening houden met minder onderling contact en zo min mogelijk bewegingen in- en uit de praktijk en sommige onderzoeken zoals een longfunctieonderzoek worden landelijk afgeraden op dit moment.

 

Om deze reden willen we meer 

  • met u samen
  • waar mogelijk op afstand uw gezondheid in de gaten houden.

Indien mogelijk kunt u een aantal controles zelf doen (bloeddruk, glucose of bv uw gewicht meten).

De uitslagen kunt u via de website per e-bericht (klik hier) doorgeven of telefonisch of met behulp van beeldbellen met uw Praktijkondersteuner Somatiek doornemen. Ook bij klachten kunt u altijd contact met ons opnemen. Dan proberen wij zo goed mogelijk met u mee te denken.

 

Tot die tijd,... blijf gezond en blijf wandelen, fietsen en genieten.

 

René den Heijer en Ilona Bolhuis-Claasen, huisartsen en Stefanie Tool, praktijkondersteuner

Namens Huisartsenpraktijk Wognum

 

Diverse tips en links van Stefanie Tool, onze praktijkondersteuner:

Hypertensie/ hoge bloeddruk

Diabetes/ suikerziekte

COPD

 

Het huidige landelijk beleid ten aanzien van de Corona-crisis maakt dat ook onze praktijk ingrijpende maatregelen heeft moeten treffen om verspreiding van het Corona-virus zoveel mogelijk te beperken:

  • Patiëntencontacten vinden deze periode vrijwel uitsluitend plaats via de telefoon, de mensen wordt dringend verzocht NIET naar de praktijk te komen.
  • Alleen in geval van spoed zullen wij, NA EERST TELEFONISCH OVERLEG, een afspraak op het spreekuur maken.
  • Alle normale afspraken en controles worden uitgesteld tot na de Corona-crisis.
  • Het advies is bij koorts boven de 38 graden Celsius, hoesten, niezen, keelpijn of kortademigheid tot 24 uur na verdwijnen van de klachten thuis te blijven.
  • Bel de huisarts of huisartsenpost(avond/weekend) als u zieker wordt of kortademiger.
  • Voor oudere mensen boven de 70 jaar en mensen met een chronische ziekte die koorts hebben boven de 38 graden Celsius EN hoesten en/of kortademig zijn geldt dat zij de huisarts moeten bellen of de huisartsenpost. Komt u dan NIET naar de huisartsenpraktijk toe.

 

 

Voor goede informatie over het Corona-virus kunt u kijken op de volgende websites:

 

Voor algemene spoedeisende vragen zijn wij natuurlijk altijd telefonisch bereikbaar.

 

Het is opvallend en prettig om te zien hoezeer de mensen hiervoor begrip tonen en zich aan dit beleid houden. De ernst van de crisis met ingrijpende gevolgen is ons allemaal meer dan duidelijk.


We hebben zelfs beschermingsbrillen en mondkapjes van mensen ontvangen, die we goed kunnen gebruiken. Hartelijk dank ook voor de gekregen attenties.

 

De Corona-crisis zet ons allen ook aan het denken. Het leven is niet altijd maakbaar en niet alles blijkt oplosbaar of te genezen te zijn. Hoe verdrietig ook, misschien is dit een goed moment om u af te vragen: “wil ik nog wel opgenomen worden als ik getroffen word door het virus? Als ik door andere aandoeningen of een hoge leeftijd een kleine kans op genezing heb. Wil ik dat laatste stukje van mijn leven in het ziekenhuis zijn zonder mijn naasten om mij heen?” Heb het hierover met uw dierbaren en bel ons als u erover wilt praten.

Video gesprekken/beeldbellen met de huisartsenpraktijk

Nu een afspraak op het spreekuur niet mogelijk is en niemand van ons weet hoe lang dit zal duren en de telefonische gesprekken die we nu voeren persoonlijker te maken, zijn wij in onze praktijk bezig beeldbellen met de mensen voor te bereiden. We verwachten dat dit uiterlijk begin april operationeel zal zijn.

 

Tot slot willen wij alle mensen heel veel sterkte wensen in deze moeilijke en onzekere tijd die veel van iedereen vergt.
We hopen op een goede en prettige samenwerking.

René den Heijer en Ilona Bolhuis, mede namens ons hele team.

Pagina 1 van 6

© 2022 Samenwerkende Huisartsen de Waterling. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.