Wognum Nieuws

Zoals wellicht bij u bekend is, stopt KPN per 1 september met ISDN.

Om deze reden zullen wij overstappen op digitaal bellen via internet, VoIP (Voice over IP, spraak via internet) genaamd.

Na goede voorbereiding zullen wij al op vrijdag 8 maart van deze nieuwe manier van telefoneren gebruik gaan maken.

Hoe zijn wij nu bereikbaar?

Op dit moment hebben wij vier inkomende telefoonlijnen en op drukke momenten twee assistentes aan de telefoon om u te woord te staan.

Om de hulpverlening in goede banen te leiden stellen de assistentes u diverse vragen. Dit kost tijd. Om deze reden kan er aan de telefoon wachttijd ontstaan en is het mogelijk dat u een ingesprektoon krijgt als u belt. Wij vinden dat voor u en onszelf heel vervelend.

De nieuwe situatie

Als wij op 8 maart overgaan op VoIP bellen, dan kunnen er totaal 5 personen in de wachtrij komen te staan.

U krijgt te horen wat de geschatte wachttijd is. Bent u beller 6 of hoger dan krijgt u de mogelijkheid uw naam en telefoonnummer in te spreken met de wens teruggebeld te worden. Afhankelijk van de drukte bij de assistentes wordt u dezelfde dag of één van de volgende werkdagen teruggebeld. Wilt u niet wachten, dan verzoeken wij u later zelf terug te bellen, bij voorbaat na 10:00 uur.

Staat u in de wachtrij, dan krijgt u bij de nieuwe telefooncentrale een wachtmuziekje te horen.

Met de nieuwe centrale blijft het keuzemenu:

  1. spoedgesprek. Dit is alleen voor levensbedreigende situatie. Als hiervan geen sprake is, dan zal de assistente het gesprek beëindigen zodat onze spoedlijn altijd beschikbaar blijft. Als u opnieuw belt komt u weer achteraan de wachtrij. Het verzoek is dan ook alleen bij levensbedreigende situaties optie 1 te kiezen.
  2. herhaalrecept inspreken
  3. doorverbinden met de assistente

Met de nieuwe telefooncentrale krijgen wij tevens informatie waarmee wij onze bezetting aan de telefoon beter kunnen plannen.

Vrijdag 8 maart 2019

We hopen dat de overstap op vrijdag 8 maart voorspoedig zal verlopen, maar dat kunnen wij niet garanderen.

Mocht het onverhoopt niet geheel vlekkeloos verlopen en wij kortdurend niet bereikbaar zijn, dan:

  • dient u bij levensbedreigende situatie op 8 maart 2019 het spoednummer 112 te bellen.
  • kunt u op de praktijk langskomen
  • kunt u ons e-mailen via de website: www.dewaterling.nl/wognum/mailen. Doet u dit alleen voor niet-spoedeisende vragen.

We hopen met de nieuwe telefooncentrale en VOIP weer klaar te zijn voor de toekomst.

Heeft u vragen of suggesties dan horen wij dit graag. Bedenkt u wel dat vele mensen verschillende meningen hebben en het ons niet zal lukken, ook al zouden we dit willen, iedereen tevreden te stellen.

 

Meer tijd voor de patiënt”, heet de pilot (project) waar ook uw “Huisartsenpraktijk Wognum”, per 1 december 2018, aan mee gaat doen.

De gedachte achter deze pilot is dat als de huisarts meer tijd voor u heeft, er meer tijd is voor uitleg en dat er dieper kan worden ingegaan op uw vraag. Dit heeft in twee andere regio’s geleid tot een hogere tevredenheid bij zowel de patiënt als de huisarts. De verwachting is dat dit de kwaliteit van zorg aan u ten goede zal komen.

 

 Wat betekent dit alles en wat gaat u hiervan merken?

Voor een goede spreekuurplanning is het belangrijk dat de doktersassistente die u spreekt u de juiste vragen stelt. Op basis van deze informatie/antwoorden kan de doktersassistente inschatten bij welke medewerker u het beste gepland kunt worden en welke tijd voor u in de agenda gereserveerd moet worden. Deze werkwijze is een belangrijke voorwaarden die VGZ gesteld heeft. VGZ is nauw betrokken bij dit project.

Normaal spreekuur

Normaal heeft een huisarts 10 minuten voor een consult en 20 minuten voor een dubbelconsult (voor bijvoorbeeld 2 vragen en/of problemen). Binnen deze 10 minuten keek de huisarts eerst in uw dossier, komt u halen uit de wachtkamer waarna het consult volgt bestaande uit de anamnese (het gesprek) en zo nodig het lichamelijk onderzoek. Vervolgens legt de huisarts uit wat hij/zij denkt dat er aan de hand is en volgt er een advies of behandelingsvoorstel.  Ten slotte moet de informatie duidelijk in het medisch dossier, een computersysteem, genoteerd worden. Dit alles is best veel in een vrij korte tijd. Dit proces is al tientalen jaren onveranderd.

Voortschrijdend inzicht

In de loop van de tijd zijn de zorgvragen aan de huisarts complexer geworden en is de huisarts heel veelzijdig geworden. Er is veel zorg door huisartsen vanuit ziekenhuizen overgenomen en dit zal naar verwachting alleen maar toenemen. Ook ouderen wonen veel langer zelfstandig. Dit leidt vaker tot uitloop van het spreekuur. De consulttijden beginnen steeds meer te knellen.

Pilot

Tijdens deze pilot worden de consulttijden aangepast. De variatie is dan 7.5 minuten, 15 minuten of 30 minuten. Voor korte eenvoudige klachten als huidafwijkingen zal 7.5 minuten gepland gaan worden. Voor complexe problemen of twee vragen/problemen zal 30 minuten gepland worden. Dat geeft ruimte voor meer uitleg aan u, een rustiger gesprek en een gedegen besluitvorming.

Uitbreiding team

Om deze pilot mogelijk te maken zal het team van zorgverleners in onze praktijk uitgebreid worden. We hebben Huisarts Janna de Boer aangetrokken om ons team twee dagen per week te komen versterken. Zij start al in december maar zal vanaf januari 2019 op de maandagen en donderdagen in de praktijk spreekuur doen.

Ook gaan sommige medewerkers meer en/of op andere dagen/tijden werken. Er zal ook een avondopenstelling voor de woensdagavonden komen. De mogelijkheid voor een afspraak in de avonduren wordt hiermee uitgebreid.

Met al deze veranderingen verwachten wij de kwaliteit en service aan u verder te kunnen optimaliseren. Daarnaast lijkt het onszelf ook erg prettig meer tijd te hebben voor verdieping en om met een iets rustiger tempo te gaan werken.

Evaluaties

Het project “Meer tijd voor de patiënt”, betreft een pilot die in de loop van 2019 op diverse momenten door ons en zorgverzekeraar VGZ (Univé) geëvalueerd zal worden. De intentie van alle betrokkenen is dat deze werkwijze, na 2019, gecontinueerd zal worden. We zullen u van het verloop op de hoogte houden. Wij hebben er zin in!

 

huisarts j de boerEven voorstellen, Janna Bailey-de Boer: ik ben geboren en opgegroeid in Volendam. Ruim 10 jaar heb ik in Amsterdam gewoond, waar ik ben opgeleid tot arts aan de VU en tot huisarts aan het AMC. Voordat ik huisarts werd heb ik een aantal jaar gewerkt in de (kaak-)chirurgie. Als huisarts heb ik gewerkt in Almere en de afgelopen jaren in Lutjebroek. Sinds 2014 woon ik in Edam met mijn man en twee kinderen. Ik hoop u als huisarts mijn betrokkenheid en vertrouwen te kunnen bieden.

Het kan voorkomen dat u in contact komt met andere gezondheidszorginstelling dan uw huisarts. Bijvoorbeeld met een specialist, de ambulancedienst of de huisartsenpost. Dit kan een indrukwekkende ervaring voor u zijn.

Vaak, maar niet altijd, krijgt de huisarts van dit contact een bericht. Deze berichten worden in onze praktijk door diverse mensen verwerkt waardoor het kan gebeuren dat uw “eigen” huisarts het bericht niet ziet en mogelijk geen contact met u opneemt. Als u een contact met andere gezondheidszorginstelling met uw huisarts wenst te bespreken, dan adviseren wij u voor een telefonisch contact, een consult of een visite een afspraak te maken met de huisarts die u het beste kent.

Een enkele keer horen wij van patiënten terug: “ik had verwacht dat u contact zou opnemen, maar ik hoorde maar niets”. Daaruit spreekt veel vertrouwen, maar ook teleurstelling. Dat laatste willen wij natuurlijk voorkomen.

Met andere woorden: als u graag wenst te overleggen, bel dan a.u.b. de praktijkassistente. Zo blijven wij op de hoogte van uw gezondheid.

Helaas blijkt het in toenemende mate te gebeuren dat patiënten wel een afspraak maken op het spreekuur, maar vervolgens niet op de afgesproken tijd verschijnen. Tegen andere patiënten hebben we dan moeten zeggen dat het spreekuur vol is, terwijl de betreffende patiënt niet verschijnt. Wij hebben al een geruime tijd het beleid dat wij niet verschenen personen dan bellen. Soms is iemand het echt vergeten, dit kan een keer gebeuren, maar we krijgen ook reacties als: “het kwam niet uit” of “ik wil toch niet naar de huisarts-in-opleiding”. Dat is zeker niet de bedoeling.

In navolging van de tandartsen en de ziekenhuizen hebben wij nu besloten een ‘no show’-tarief in te stellen. Niet, of Niet tijdig (24 uur van te voren of bij de POH-GGZ 72 uur van te voren) afgezegde afspraken worden bij u in rekening gebracht. U ontvangt hier persoonlijk een rekening van. Omdat er geen zorg verleend is, wordt deze rekening niet door uw zorgverzekeraar vergoed. U wordt verzocht deze nota zelf te voldoen. Er zal pas een nieuwe afspraak gemaakt kunnen worden als de openstaande nota voldaan is. Vanzelfsprekend geldt dit niet voor levensbedreigende spoed.

Het tarief dat wij hanteren is 15 euro voor een enkel consult/afspraak van 10 minuten en 30 euro voor een langer consult/afspraak. De afspraken bij de praktijkondersteuners zijn altijd langere consulten.

Wij hopen dit tarief zelden of nooit in rekening te hoeven brengen. Ons primaire doel is het terugdringen van het aantal personen die niet op de afspraak verschijnt.

Het team van de Huisartsenpraktijk Wognum

Voor de veiligheid zal vanaf heden(10-7-17) alle mailcontact via een beveiligde server verlopen. U kunt ons bereiken via onze website: https://www.dewaterling.nl. Als u hier een formulier invult of een vraag stelt, krijgt u de eerste keer uw inloggegevens gemaild. Hiermee kunt u, bij "Home", inloggen op de Waterling website. Na het inloggen verschijnt het berichten menu:

Berichten Menu de Waterling Huisartsengroep

Als wij uw bericht beantwoorden, ontvangt u een email op het aangegeven emailadres met de volgende tekst: “Er is een nieuw bericht zie onderwerp van deze mail om welk bericht het gaat!”. U kunt vervolgens, om het antwoord te kunnen lezen, inloggen op de Waterling website.

Op deze manier is alle informatieuitwisseling tussen u en ons altijd veilig.

Nieuw in ons menu hier links is ook de optie "Niet Medisch bericht Versturen", ook dit bericht blijft op de Waterling.nl. Een medisch bericht kunt u in sturen via "Aanvragen E-Consult".

Heeft u geen inloggegevens of berichten ontvangen? Kijk dan a.u.b. in uw spambox en sta mails van @dewaterling.nl toe in uw spamfilter.

Huisartsenpraktijk Wognum

Huisartsenpraktijk Wognum heeft net als voorgaande jaren ook dit jaar het certificaat voor
NHG-Praktijkaccreditering behaald. Dit programma van het Nederlands Huisartsen Genootschap beoordeelt de praktijk op kwaliteit, het leveren van goede en verantwoorde zorg en op bedrijfsvoering.


Op de dag van de accreditatie komt er iemand van het NHG, de accrediteur, een hele dag langs om alles te beoordelen en met de medewerkers te spreken. Daarbij worden ook de door een aantal patiënten ingevulde enquêtes besproken. Hierin kunnen de gevraagde personen hun oordeel geven over de huisartsen en de praktijk, waar wij vervolgens weer van kunnen leren.

Enkele punten die naar voren kwamen:

  • De wachttijd aan de telefoon is natuurlijk altijd een gevoelig punt als er gesproken wordt over de bereikbaarheid van de huisarts. Uit de enquête blijkt dat de wachttijd bij ons duidelijk korter is dan het landelijk gemiddelde. We proberen op drukke momenten de mensen aan de telefoon aandacht te geven maar ook de wachttijd aan de telefoon zoveel mogelijk te beperken.
  • Positieve opmerkingen waren er ook over de bereikbaarheid van de telefoon bij spoed, de gewenste hulp die geboden wordt bij spoed en de informatie over de praktijk.
  • Verschillende mensen gaven aan wel eens moeite te hebben met het feit dat zij geregeld een andere arts krijgen. Wij hebben daar natuurlijk begrip voor, wij hebben er bewust voor gekozen een actieve bijdrage te leveren aan de opleiding van nieuwe huisartsen.

Wij zijn blij met het behaalde certificaat, maar nog belangrijker vinden wij het de kwaliteit van de praktijk volgens de landelijk opgestelde kwaliteitsnormen en -eisen door een externe organisatie te laten beoordelen.

We zullen ons de komende tijd weer volop inzetten om ook de volgende keer deze certificering te behalen.