Wognum Nieuws

Nieuws Wognum

U bent gewend dat u bij ons uw herhaalrecepten kunt inleveren om vervolgens de medicatie bij de apotheek op te halen.

Onder deze recepten bevinden zich ook medicijnen die door de specialisten in het ziekenhuis zijn voorgeschreven. Die kunt u ook bij ons bestellen, behalve wanneer wij van de specialist die het recept heeft voorgeschreven nog geen bericht hebben ontvangen dat dit middel is voorgeschreven of dat er een verandering van bijvoorbeeld de dosering heeft plaatsgevonden. In die gevallen dient u het herhaalrecept bij de specialist aan te vragen.

Dit lijkt omslachtig, maar wij zijn verantwoordelijk voor de voorgeschreven medicatie. Het is van het grootste belang dat u de juiste medicijnen krijgt en wij kunnen deze verantwoordelijkheid alleen nemen als wij op de hoogte zijn van de meest actuele medicatielijst en de doseringen van de medicijnen. Dat is in de eerste plaats voor u als patiënt van belang.
Wij doen ons best, in nauwe samenwerking met de apotheek, om de medicatielijst up-to-date te houden.

Wij hopen dan ook dat u er begrip voor heeft, in de eerste plaats in uw eigen belang, als wij u een enkele keer verzoeken een herhaalrecept bij de specialist aan te vragen, als wij niet op de hoogte zijn van het gebruik van een bepaald medicijn of van een veranderde dosering.

Voet- en handwratten kunnen behandeld c.q. bevroren worden met behulp van stikstof. Stikstof is een vloeibare stof van -180 °C. Deze stof vervliegt (verdampt), waardoor het na aanlevering slechts kort bruikbaar is. Soms moet de behandeling, voor een succesvol resultaat, een aantal keer, met tussenpozen van 1 maand, herhaald worden.

Stikstof kan ook gebruikt worden om andere huidafwijkingen te behandelen, bijvoorbeeld voorstadia van huidkanker. Deze laatste plekjes zijn vaak eerst beoordeeld door één van de huisartsen. Personen krijgen van de huisarts het advies om de plekjes te laten behandelen met stikstof. De afgelopen jaren is met name het aantal personen in de laatste categorie fors toegenomen.

Wat gaat er veranderen?

Tot nu toe hadden wij elke eerste maandag van de maand ‘s middags een inloop spreekuur voor de stikstof behandelingen. Dat zorgt steeds vaker voor een overvolle wachtkamer.

Vanaf heden willen we graag dat u ook voor een stikstofbehandeling een afspraak maakt. Ons doel is hiermee de wachttijd voor u te beperken. Voor de huisartsenpraktijk is het prettig als we weten wie er komen en hoe laat.

U kunt een afspraak maken voor het telefonisch terugbelspreekuur. De huisarts belt u dan in principe terug tussen 13-14 uur. Mocht dit door drukte of spoedgevallen niet lukken, dat is bij het maken van de afspraak vaak niet te voorzien, dan belt de huisarts u na 16 uur terug. U hoeft dus niet de hele middag thuis te blijven. Daar wij gebruik maken van een telefooncentrale en er meer in- en uitgaande telefoonlijnen zijn, krijgt u in uw telefoonscherm de melding anoniem te zien. Dat is technisch niet anders in te stellen. Sommige mensen nemen geen telefoon aan als er de melding anoniem staat. Weet dan dat u voor ons dan niet bereikbaar bent. Als u weet dat u terug gebeld gaat worden die dag, zorg dan dat u, voor ons, goed bereikbaar bent.

Huisartsenpraktijk Wognum

Op sommige momenten kan het bij ons erg druk zijn aan de telefoon. Deze momenten zijn erg wisselend en voor ons vaak moeilijk te voorspellen. Wij hebben 4 inkomende telefoonlijnen en 2 extra uitgaande telefoonlijnen, zodat deze de inkomende lijnen niet verstoren/bezetten. Tussen 8 en 9 uur zijn er twee assistentes die zoveel mogelijk telefoontjes proberen te beantwoorden. De wachttijd aan de telefoon zal op deze momenten het kortst zijn. Als alle 4 de inkomende lijnen bezet zijn, dan krijgt u een in gesprek toon. Dat betekent dat het op dat moment heel druk is.

Wij zeggen hartelijk dank voor uw waardering in ons! En wij willen ook graag van u leren. 

Regelmatig ontvangen wij van diverse patiënten bedankjes in welke vorm dan ook. Wij danken u hiervoor hartelijk. Wij waarderen dit enorm, ook al vinden wij dat wij gewoon ons werk doen.

Toch gaan er ook wel eens dingen niet zoals we graag zouden willen dat ze gaan: een gesprek dat niet verloopt zoals u of wij dat graag zien, of een assistente die zonder respect benaderd wordt door sommige mensen. Hier kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen. Een goed gesprek kan de wrijving vaak oplossen en het onderling respect herstellen. Een ding staat voor ons wel als een paal boven water: wij accepteren geen agressie naar één van onze medewerkers.

Waar mensen werken gaat er wel eens iets mis. Ook in onze praktijk, die inmiddels bestaat uit vier huisartsen waarvan twee afgestudeerde artsen in opleiding tot huisarts, vier gediplomeerde doktersassistentes, vier praktijkondersteuners waarvan twee voor chronische ziekten zoals suikerziekte, hart- en vaatziekten en longaandoeningen en twee praktijkondersteuners-GGZ, die psycholoog zijn. Een groot team inmiddels, zodat u ook iets te kiezen heeft.

Helaas horen we soms via via, anoniem, ook minder positieve berichten over onze praktijk. Dat vinden wij jammer, maar op deze manier kunnen wij hier helaas weinig mee.

Daarom willen wij u vragen het ons te vertellen, als u een minder positieve ervaring heeft, zeker omdat wij voortdurend bezig zijn om mogelijke verbeteringen in onze praktijk door te voeren. Bij voorkeur een concreet voorbeeld en niet anoniem, zodat wij  met u uit kunnen zoeken wat er beter had gekund.

Heeft u positieve ervaringen dan horen we dit natuurlijk ook graag, en laat het ook graag anderen weten!

Heeft u andere suggesties dan verzoeken wij u deze aan ons door te geven.

Wij willen graag van u leren.

Huisartsenpraktijk Wognum

© 2021 Samenwerkende Huisartsen de Waterling. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.