Drukte en Wachttijden
In onze huisartsenpraktijk ervaren wij al meer dan een jaar een toegenomen drukte en wachttijd aan de telefoon en voor onze spreekuren.
Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de voortdurende Coronacrisis. De druk hiervan op de samenleving is groot, het vraagt heel veel van mensen op allerlei vlakken en veroorzaakt veel onrust. Zieke mensen, inhaalzorg, problemen direct of indirect door Corona. Oplopende wachttijden bij bv het ziekenhuis, ook na verwijzingen. Allemaal dingen die extra op het bord van de huisarts komen en dus ook bij ons. U leest het vrijwel dagelijks in het nieuws. Het aantal besmettingen is onverminderd groot en het einde is nog niet in zicht. Daarnaast kunnen we nog nieuwe varianten van het Corona-virus verwachten in de toekomst. Wij hebben alle begrip voor deze problemen, die in andere praktijken ook ervaren wordt.
Wij proberen ons daar zoveel mogelijk op voor te bereiden en de vragen van mensen in goede banen te leiden. Dat is vaak lastig. Net als iedereen hebben wij onder ons personeel ook te maken met positief geteste medewerkers die daardoor uitvallen. Dat veroorzaakt een verhoogde druk op het overig personeel. Dat kan ook leiden tot langere wachttijden aan de telefoon en een langere wachttijd voor een afspraak op het spreekuur. Wij doen ons uiterste best om het ongemak hierdoor voor u tot het minimum te beperken, maar onze mogelijkheden kennen hierin ook hun grenzen.
Daarnaast kampen wij al langere tijd met een te kleine praktijkruimte. Om die reden zijn wij al meer dan een jaar bezig de praktijk uit te breiden. De bedoeling is naast onze praktijk een Portakabin te plaatsen die gekoppeld wordt aan de praktijk om zo het aantal spreekkamers uit te breiden en dus meer spreekuren te kunnen plannen en daarmee de wachttijd te beperken.
Het plaatsen van een Portakabin lijkt misschien eenvoudig, dat dachten wij tenminste, maar dat is het allerminst. De procedures via de gemeente en overige instanties die met deze uitbreiding zijn gemoeid kosten veel tijd en moeite, veel meer dan wij hadden verwacht en dan we zouden willen. We hopen dat dit alles nog dit jaar opgelost en uitgevoerd kan worden.
Daarnaast is er echt een tekort aan huisartsen. Dit merken wij ook. Het rooster en de spreekuren zijn niet geheel te plannen zoals we het zouden willen.
Wij kunnen daarom niet anders dan zo goed mogelijk selecteren (triage) aan de telefoon om de wachttijd voor de spreekuren zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast kunnen we gewoon niet iedereen zien, de vraag is eenvoudigweg te groot. Ook dit is niet uniek voor onze praktijk. We horen dit van veel huisartspraktijken, maar ook van het ziekenhuis, de GGZ etc.
Om tijd te besparen zal u vaker voorgesteld worden een consult per e-mail of als beeldbelconsult in te plannen. Dat scheelt voor u ook tijd en een bezoek aan de praktijk.
Kortom, het is een lastige tijd, met bij ons toegenomen drukte en regelmatig onvermijdelijk een langere wachttijd. We doen ons best, hopen op begrip van uw kant en hopen daarnaast met de geplande uitbreiding van de praktijk de service op dit vlak verder te verbeteren.
Zodra er meer nieuws is over de uitbreiding van de praktijk laten wij u dat weten.
René den Heijer en Ilona Bolhuis-Claasen, huisartsen, Wognum.